Wat is psoriasis en wat kun je ertegen doen? - Apotheek en huid Wat is psoriasis en wat kun je ertegen doen? - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 16 april 2020

Wat is psoriasis en wat kun je ertegen doen?

Wat is psoriasis?

Jeuk, rode plekken en witte schilfers - de meest bekende symptomen van de erfelijke chronische huidaandoening psoriasis. Hoewel psoriasis overal op de huid voor kan komen, zie je het vooral op de ellebogen, knieën, scheenbenen en schedel verschijnen. Het is een veelvoorkomende huidaandoening: honderdduizenden Nederlanders hebben er last van!

Wat is de oorzaak van psoriasis?

Maar was is nu eigenlijk de oorzaak van psoriasis? De vernieuwing van huidcellen gaat bij mensen met psoriasis een stuk sneller dan bij anderen. Waar de huid zich normaal in zo’n 28 dagen vernieuwd, duurt deze vernieuwing bij mensen met psoriasis maar 7 dagen. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe huidcellen niet altijd even goed aangemaakt worden, en hierdoor snel dood gaan. Maar omdat de vernieuwing van de huid zo snel gaat heeft het lichaam niet altijd de tijd om de dode huidcellen snel genoeg af te stoten.

Wat voor aandoening is psoriasis?

Wat er nu precies voor zorgt dat de celdeling van mensen met psoriasis zoveel sneller gaat is niet zeker: maar het wordt niet zonder reden geklasseerd als een auto-immuunziekte. De weerstand speelt namelijk een grote rol. Waar onze weerstand normaal sterk genoeg is om ontstekingen aan te gaan en de lichaamseigen cellen te beschermen, lijkt het immuunsysteem van mensen met psoriasis de eigen huidcellen aan te vallen. Het resultaat? Continue celvernieuwing en een dikke laag dode huidcellen zichtbaar als een geïrriteerde, rode en schilferige plek.

Wat te doen tegen psoriasis?

Het feit dat we weten hoe psoriasis ontstaat en wat de oorzaak is, betekent gelukkig ook dat we er wat aan kunnen doen. Zo zijn er speciale crèmes en zalven verkrijgbaar die je direct op de geïrriteerde plekken kunt smeren om de psoriasis op deze manier te onderdrukken. Deze werken het beste wanneer de psoriasis niet te heftig is en zorgen ervoor dat de droge huid gehydrateerd en verzorgd blijft. Naast crèmes zijn er ook andere manieren om het gevecht tegen de droge, schilferige huid aan te gaan zoals lichttherapie of medicatie.

Dagelijkse verzorging van psoriasis

Naast crèmes, medicatie en therapieën is het natuurlijk ook ontzettend belangrijk om de gevoelige huid (zeker bij de psoriasisplekken) dagelijks goed te verzorgen. Probeer alcohol- of parfum houdende zeep te vermijden, vermijd contact met water zoveel mogelijk, houd de huid soepel en gehydrateerd met een goede verzorgende crème en laat peelings en scrubs links liggen. En ook deze tips kunnen je helpen:

• Draag katoenen kleding of kleding van bamboe stof! Deze materialen laten meer lucht door dan synthetische stoffen en zorgen er hierdoor voor dat je huid makkelijker droog blijft.
  • Net als bij een droge huid is het ook bij psoriasis ontzettend belangrijk om de luchtvochtigheid in huis op het juiste peil te houden. Hoe droger de lucht in huis, hoe droger de huid!
  • Zoek de zon op: zonlicht werkt ontstekingsremmend en zorgt daarnaast ook nog eens voor een goed humeur. Als je dan toch op zoek bent naar een fijne zonbestemming, zoek er dan eentje aan de Dode Zee. Het hoge zoutgehalte helpt met het losweken van de schilfers en zorgt voor een gezonde huid.
  • Bezoek een kuuroord. Mocht je geen zin, tijd of geld hebben voor een vakantie in de zon, dan kan ook een bezoek aan een kuuroord met zoutbad wonderen doen.
  • Psoriasis en voeding gaan hand in hand: eet dus voldoende weerstand bevorderende voedingsmiddelen zoals vette vis, lijnzaad- of hennepzaadolie, noten en voedingsmiddelen met vitamine C en drink minimaal twee liter water per dag.
  • Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden: stress legt namelijk druk op het immuunsysteem en kan de psoriasis verergeren. Neem voldoende tijd voor rust en ontspanning en blijf bewegen.