Hoe kan je het beste eczeem behandelen? - Apotheek en huid Hoe kan je het beste eczeem behandelen? - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 12 augustus 2019

Hoe kan je het beste eczeem behandelen?

Wat is eczeem?

Eczeem is een huidaandoening waarbij de huid ontstoken raakt. Er ontstaan rode, schilferige plekken en jeuk.

Soorten eczeem

Seborroïsch eczeem Deze chronische vorm van eczeem komt relatief veel voor. Het ontstaat door een veranderde samenstelling van talg in de huidkliertjes.

Atopisch of constitutioneel eczeem Dit is een erfelijke vorm van eczeem. Ook blijkt een bacterie een rol te spelen in de ernst van de verschijnselen van atopisch eczeem.

Dyshidrotisch eczeem Dit is een bijzondere vorm van eczeem, waarbij je last hebt van blaasjes of blaren. Het wordt daarom ook wel blaasjeseczeem genoemd. Deze vorm vaneczeem komt met name voor op de handen en voeten.

Kapperseczeem Maar liefst 40% van de kappers heeft weleens te maken met kapperseczeem. Dit is een ontstekingsreactie van de huid als gevolg van herhaalde irritatie en gaat gepaard met schilfers, kloofjes, roodheid en jeuk.

Contacteczeem Contacteczeem ontstaat door een overgevoeligheidsreactie van de huid op bepaalde irriterende stoffen. Het kan bij iedereen voorkomen. Toch zijn sommige mensen gevoeliger voor irritatie van de huid of het ontwikkelen van een allergie.

Berg bij baby’s Dit is een onschuldige huidaandoening die veel voorkomt. Het is een vorm van eczeem die je herkent aan vettige gele schilfers op de hoofdhuid.

Het behandelen van de uitslag op de plek

Je kunt constitutioneel eczeem op een medicamenteuze wijze behandelen. Deze soort van behandelen bestaat uit twee soorten: lokale indifferente therapie en lokale differente therapie.

Bij het gebruik van lokale indifferente therapie pas je een crème of zalf toe op de huid die aangetast is door eczeem klachten. De droge huid wordt behandeld met een basiszalf om verdere uitdroging van de huid tegen te gaan. Het smeren crèmes en zalven is de basis van deze therapie en de behandeling zal zonder het smeren niet succesvol zijn. De zalf zorgt ervoor de huidbarrière herstelt wordt en de huid beter vocht vasthoudt. Je kunt een crème of zalf aanbrengen naar eigen keuze, maar je kunt ook kiezen om naar een huisarts te gaan of een dermatoloog. Het hoeft niet perse een voorgeschreven crème of zalf te zijn. Als je een zeer droge huid hebt, dan kun je het beste een vette crème of zalf. Hoe droger de huid, hoe vetter de zalf mag zijn.

Bij lokale differente therapie bestaat de behandeling van eczeem met crèmes of zalven waarin bijnierschorhormoon is in verwerkt. Dit bestandsdeel wordt ook wel corticosteroïden genoemd en dit zorgt voor een remming van de ontsteking van de huid. Het gevolg hiervan is dat de schilfering vermindert, zwelling tegen wordt gegaan en de jeuk weg gaat. Eczeem vermindert minder snel en branderigheid en roodheid nemen af.

Wet Wrap behandeling

Dit is een behandeling waarbij de plekken waar eczeem zichtbaar is worden behandeld met een vochtig verband. Het vochtige verband zorgt ervoor dat de huid gekoeld en gehydrateerd wordt. Daarnaast zorgt het ervoor dat de huid de bijnierschorhormoon optimaal opneemt. Tijdens de behandeling wordt uw huid ingesmeerd met een verdunde hormooncrème. Daarna wordt er een vochtige laag aangebracht en vervolgens een droge laag buisverband aangebracht.

Wat te doen tegen eczeem

Je kunt zelf kiezen op welke wijze je het liefst eczeem wil behandelen. De keuze is tevens gebaseerd op de vochttoestand van de huid en jouw ervaring. Het beste kun je kiezen voor een basiszalf dat makkelijk smeer en goed wordt opgenomen door de huid. Verder is het belangrijk dat de huid een neutrale geur heeft en niet irriteert. Om erachter te komen wat het beste bij jou past, kun je verschillende producten uitproberen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de Lipikar Baume AP van La Roche-Posay of een Xeracalm Ad Balsem van Avene.

Als je kiest voor behandeling van lokale corticosteroïden moet je een indifferente zalf of crème aan minimaal na 1 uur uur aanbrengen op de huid.

Wat is de oorzaak van eczeem

De oorzaak van eczeem kan liggen aan de aanleg of erfelijkheid. Ook kunnen allergenen hier een rol in spelen. Dit zijn stoffen die een allergie kunnen veroorzaken. Daarnaast kunnen water, zeep, wol, alcohol en voedsel eczeem uitlokken of verergeren. Andere factoren zoals droge huid, droge lucht, warmte, fel zonlicht, transpiratie en stress kunnen eczeem uitlokken en verergeren.

Is eczeem besmettelijk?

Eczeem is niet besmettelijk. Wanneer het eczeem langer bestaat en de huid barrière verstoord is, kan er wel een infectie bijkomen. Daarnaast kunnen ook virussen en schimmels een infectie veroorzaken in een eczeemhuid. Als dit het geval is, is het wel besmettelijk voor een persoon die daarbij in de buurt komt.

Waar kun je eczeem krijgen?

Eczeem kan op verschillende plekken op het lichaam ontstaan. Op je handen, je benen, je gezicht, je hoofdhuid, ellebogen of knieholtes. Bij kinderen komt het vaak voor in de knieholtes of ellebogen.