Hoe behandelen we atopisch eczeem? - Apotheek en huid Hoe behandelen we atopisch eczeem? - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 8 oktober 2019

Hoe behandelen we atopisch eczeem?

Wat is atopisch eczeem?

Laten we beginnen bij het begin; wat is nu eigenlijk atopisch eczeem? Atopisch eczeem is een chronische aandoening van inflammaties op de huid die veroorzaakt worden door een verstoring in het immuunsysteem. Meestal begint dit bij baby's en uit het zich in roodheid, jeuk en een ontstoken huid. Atopisch eczeem is, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, niet besmettelijk. Vaak hebben mensen met atopisch eczeem ook last van astma en hooikoorts.

We zien atopisch eczeem vaak terug in huidplooien (knieholtes, binnenkant elleboog), op de handen en vaak ook in het gezicht. Over het algemeen hebben patiënten met atopisch eczeem door bepaalde invloeden last van opvlammingen van eczeem, zoals tijdens de herfst en winter, door vervuiling, stress en ziekte.

Leuke feitjes over atopisch eczeem

• Atopisch eczeem komt vooral voor bij kinderen. 5% tot 20% van de kinderen heeft eczeem. Hiervan is 70% jonger dan 5 jaar.
  • Eczeem vermindert vaak naarmate je ouder wordt. 80% van de kinderen groeit over er overheen. 10% tot 12% van de volwassenen heeft eczeem overgehouden van vroeger.
  • 2/3 van de atopische patiënten heeft een familielid met eczeem, astma of hooikoorts.
  • De kans op kinderen met eczeem is 50% als één van beide ouders zelf ook eczeem heeft. Als beide ouders eczeem hebben loopt dit op tot 80%.

Oorzaak van atopisch eczeem

Heel veel huidziektes worden veroorzaakt door een verstoord microbioom. Het microbioom is de jungle van micro-organismes die in en op de huid bestaan. Dit zijn meer dan 1 biljoen bacteriën in een volwassen lichaam en dat is 10x zoveel als het aantal cellen dat wij hebben. Het microbioom weegt maar liefst 1,5 kg! Onder normale omstandigheden is dit microbioom in balans en beschermt het de huid tegen infecties. Bij mensen met eczeem is het microbioom ongebalanceerd en draagt het bij aan een vicieuze cirkel waar mensen met eczeem vaak in komen.

De vicieuze cirkel van patiënten met atopisch eczeem

Als het microbioom uit balans is, zorgt dit ervoor dat de huid beschadigd raakt. Vervolgens hebben allergenen en irritaties vrij spel op de huid. Dit zorgt ervoor dat de huid gaat ontsteken. Omdat de huid ontsteekt, krijg je jeuk. Deze jeuk zorgt er vervolgens voor dat je gaat krabben, wat de huid weer verder beschadigt.

Atopisch eczeem wordt op verschillende manieren behandeld:

• Topische behandelingen: Corticosteroïden crèmes en zalven
  • Medicijnen: Antihistamina en antibiotica
  • Phototherapie: Ultraviolet A of B
  • Dermocosmetica: Crèmes die de huidbarrière versterken

Dermocosmetica kan de huid helpen om de huidbarrière te versterken. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om minder jeuk te krijgen, waardoor je de vicieuze cirkel hopelijk kunt verbreken. Voorbeelden van producten die je kunt gebruiken bij atopisch eczeem is de La Roche-Posay Lipikar Baume AP+ in combinatie met de La Roche-Posay Lipikar Syndet AP+.

Reacties

• Door edward Naeyaert, 7 november 2021

een vriendin van mij heef zoals 3%van de volwasenen last van athopisch eczeem ;we hebben al alle produkten geprobeert maar zonder resultaat,<br />
    is er in de medische wereld geen enkele oplosseing voor haar probleem eventuel...

Laat een reactie achter

Vul hieronder het formulier in.

* Verplichte velden