Gordelroos | Hoe ontstaat het en hoe kom je er vanaf?

Gordelroos wordt door hetzelfde virus veroorzaakt als die de waterpokken veroorzaakt, namelijk het varicella zoster virus. Deze huidaandoening gaat uiteindelijk vanzelf weg, maar kan bij snel handelen behandeld worden, waardoor de klachten en pijn verminderen en zelfs verdwijnen.

Deze week brengen we weer een huidprobleem onder de aandacht, namelijk gordelroos. Je zou het misschien niet eens weten, maar gordelroos en waterpokken worden door hetzelfde virus veroorzaakt.

Hoe ontstaat gordelroos?

Gordelroos is een huidaandoening die ontstaat door het varicella zoster virus. Iedereen kan deze huidaandoening krijgen. De medische benaming voor gordelroos is dan ook herpes zoster. Dit virus veroorzaakt ook de waterpokken, die bij kinderen voorkomt. Maar hoe kom je dan als volwassene aan gordelroos? Heb je in je kinderjaren de waterpokken gehad, dan heeft het varicella zoster virus zich terug getrokken in de zenuwcellen van het ruggenmerg. Door stress, ziekte en lagere weerstand kan het virus de overhand krijgen en actief worden.

Een virus beweegt zich voort via de lucht of aanraking, maar ook via het vocht uit de blaasjes. Heb je nooit de waterpokken gehad, dan heeft jouw lichaam geen antistoffen tegen het varicella zoster virus. Wanneer je dan in aanraking komt met iemand die gordelroos heeft is de kans groot dat jij besmet kan raken met het virus.

Wat zijn de symptomen?

Gordelroos geeft kenmerken als jeuk, een sterk brandende pijn, soms met koorts. De huid vertoont na enkele dagen rode blaasjes die in dermatomen (huidlijnen) liggen. Deze symptomen komen het meeste voor rond de buik en taille, armen en gezicht.

Wat is de behandeling?

In alle gevallen verdwijnt gordelroos na ongeveer 1 maand. Bij een heftige vorm van gordelroos worden vaak anti-virus medicatie en pijnstillers voorgeschreven. Medicatie moet wel binnen 1 week na de eerste verschijnselen worden ingenomen, anders heeft dit geen werking meer. Is er na 1 week na de eerste verschijnselen geen medicatie ingenomen, dan moet gewacht worden tot de gordelroos vanzelf verdwijnt. In de tussentijd kunnen er pijnstillers gebruikt worden tegen de koorts en brandende pijn.

Wat kun je zelf doen?

Wees er van bewust dat de blaasjes met vocht op je huid heel besmettelijk kunnen zijn voor mensen met een lage weerstand. Blijf daarom uit de buurt van ouderen, baby's en zwangeren. Ouderen en zwangeren zijn namelijk extra/zeer vatbaar voor het waterpokkenvirus door hun verlaagde weerstand. Baby's en pasgeborenen hebben de nog geen waterpokken gehad en dus is de kans groot dat zij besmet raken wanneer iemand met gordelroos in hun buurt komt.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden