Waterpokken herkennen en behandelen | Apotheek&Huid - Apotheek en huid Waterpokken herkennen en behandelen | Apotheek&Huid - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 24 januari 2022

Waterpokken herkennen en behandelen

Waterpokken is een infectieziekte veroorzaakt door besmetting met het varicella-zoster virus. Gelukkig zijn beginnende waterpokken bijna altijd onschuldig. In deze blog leggen we uit hoe je waterpokken herkent, wat je wel en niet mag én welke producten waterpokken behandelen.

Hoe kun je waterpokken herkennen?

Waterpokken zijn te herkennen door de volgende symptomen:

• Koorts
  • Verkoudheidsklachten
  • Kleine rode vlekjes en blaasjes die zich ontwikkelen tot korstjes
  • Heftige jeuk
  • Hangerigheid

Zijn waterpokken besmettelijk?

Aangezien dit virus via luchtwegen binnenkomt zijn waterpokken besmettelijk. Door te niezen, praten of hoesten verspreidt het virus zich via druppeltjes die uit de neus of mond van een besmet persoon in de lucht terechtkomen. De incubatietijd ligt gemiddeld tussen de 14 en 21 dagen. Ongeveer 2 dagen voor de typische huidafwijkingen opkomen, is de iemand al besmettelijk. Als alle blaasjes opgedroogd zijn, is de besmettelijkheid geheel gestopt.

Hoe kun je waterpokken behandelen?

Wat kun je doen om (opkomende) waterpokken te behandelen?

• Zo weinig mogelijk krabben. Krabben maakt de jeuk alleen maar erger en kunnen er zo infecties en littekens ontstaan. Breng aloë vera aan op de huid, een ingrediënt die de geïrriteerde huid helpt te herstellen en de jeuk helpt te verzachten.
  • Smeer verzachtende zalf op de huid. Apotheek en huid biedt een aantal crèmes aan die helpen met het verlichten van de kriebel.
  • Blijf uit de zon omdat de zon de huid kan beschadigen, zeker als er open wondjes zijn.
  • Knip de nagels kort zodat je ze schoon houdt. Dit verkleint de kans op infecties.
  • Draag losse kleding zodat de huid blijft ademen en niet gaat infecteren door te strakke kleren.

Hoe lang duurt waterpokken?

Meestal beginnen waterpokken met verkoudheid gerelateerde klachten zoals koorts, hoest of een hangerig gevoel. Vervolgens ontstaan er bultjes op de romp in de eerste paar dagen die zich verder verspreiden op de armen, hoofdhuid en benen. Let hierbij specifiek op de jeukende bultjes en blaasjes die ontstaan. Na een aantal dagen verdrogen de blaasjes tot korsten die ongeveer na tien dagen verdwijnen.

Waterpokken bij volwassenen

Meestal krijgen kinderen met deze ziekte te maken als ze tussen de één en acht jaar oud zijn. De waterpokken komt het meeste in de winter en het begin van de lente voor. Ook kunnen volwassenen en bejaarde mensen voor het eerst waterpokken krijgen in zeldzame gevallen. Als je als kind waterpokken hebt gehad, kan het virus sluimerend in je lichaam achterblijven en op latere leeftijd gordelroos veroorzaken.

Doorgaans zijn waterpokken onschuldig maar mochten de klachten niet minder worden en ontstaat er hoge koorts? Neem dan contact op met de huisarts.