• Geplaatst op
  • Door Myra Kokke
  • Geplaatst in Huidproblemen
Wat te doen tegen een droge gezichtshuid?

Van een trekkerig gevoel na het douchen tot geïrriteerde rode plekken: een droge gezichtshuid is geen pretje. Laten we je dan ook snel vertellen hoe je het kunt verhelpen!

Wat te doen tegen een droge gezichtshuid?

Een trekkend gevoel, continue kriebels, gezicht schilfers en soms zelfs simpelweg heftige jeuk: een droge huid op je gezicht is absoluut niet fijn. En hoewel meer dan de helft (!) van de Nederlanders regelmatig last heeft van een droge huid, is de oorzaak bij iedereen anders. Sommige mensen hebben van nature een droge huid, terwijl bij anderen de huid juist weer teveel talg produceert, of er wat sterker gereageerd wordt op geparfumeerde shampoos...

Symptomen droge huid gezicht

De eerste stap is het herkennen van de symptomen van je droge gezichtshuid: aan de hand van de symptomen kun je mogelijke oorzaken vinden en effectieve maatregelen nemen om de droge huid flink te verminderen. De meest voorkomende symptomen van een droge gezichtshuid zijn:

• Een droge huid kan gezicht schilfers veroorzaken;
  • Een droge gezichtshuid is vaak gevoeliger en kan trekkerig aanvoelen;
  • Door de gevoeligheid van de huid kan het gezicht wat gaan jeuken;
  • En wanneer de gezichtshuid erg droog is kunnen er zelfs kloven en rode plekken ontstaan.

Zo voorkom je een droge huid op je gezicht

Wil je een droge gezichtshuid voorkomen of in ieder geval zo snel mogelijk verhelpen? Pas deze tips dan eens een tijdje toe: grote kans dat je binnen een paar dagen verschil merkt (en ziet)!

1. Gebruik een goede crème
    De beste manier om een droge gezichtshuid te verzorgen, is door deze net wat meer liefde te geven: zeker op de momenten dat je merkt dat de huid erg droog aanvoelt (na een douche bijvoorbeeld, of juist tijdens het koude winterseizoen). Ga op zoek naar een speciale gezichtscreme voor de droge huid, en smeer je gezicht hier met zachte, wrijvende beweging mee in.

2. Maak de huid niet te nat
    Probeer wat minder lang te douchen of baden om verdere uitdroging van je gezichtshuid te voorkomen. Heb je toch zin om even lekker lang te badderen? Smeer je gezicht dan naderhand goed in met een voedende gezichtscrème voor de droge huid.

3. Vermijd contact met irriterende stoffen
    Stoffen zoals zeep, parfum en wasmiddelen kunnen irritatie oproepen: zeker bij een al droge gezichtshuid. Probeer direct en indirect contact met dit soort stoffen zoveel mogelijk te vermijden. Was je handen bijvoorbeeld zonder zeep zodat er geen zeepresten in contact met je gezichtshuid komen.

4. Behoud een goede luchtvochtigheid
    Een droge lucht (denk maar eens aan de airconditioning in het vliegtuig) kan een droge gezichtshuid gevoeliger maken en flink irriteren. Probeer de lucht in huis wat vochtig te houden door wat minder te verwarmen of een diffuser aan te zetten.

5. Gebruik de juiste make-up producten
    Niet alle make-up producten zijn geschikt voor de droge huid. Sterker nog; sommige producten kunnen de gezichtshuid nog droger maken. Gebruik liever een speciale foundation voor droge huid en hydraterende make-up remover.

6. Eet gezond en drink veel water
    Gezonde voeding is belangrijk voor het lichaam: en zo ook voor de huid. Eet genoeg groenten en fruit, en probeer gemiddeld zo’n 3 liter water per dag te drinken! Op deze manier voorkom je een vochtarme huid (wat weer net iets anders is dan een droge huid) en houd je de huid soepel, gehydrateerd en gezond!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden