Wat is vitiligo en hoe kun je het herkennen? | Apotheek&Huid - Apotheek en huid Wat is vitiligo en hoe kun je het herkennen? | Apotheek&Huid - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 13 juni 2022

Wat is vitiligo en hoe kun je het herkennen?

Misschien heb je er wel eens van gehoord, de huid pigmentstoornis 'vitiligo'. Dit is niet schadelijk maar kan wel vervelend zijn. We vertellen je over de oorzaken, wat vitiligo precies inhoudt en hoe je deze huidaandoening het beste kunt verzorgen.

Wat is vitiligo?
Vitiligo is een pigmentstoornis op de huid. De vlekken kunnen in principe overal op je lichaam voorkomen. Vitiligo komt voor op alle leeftijden en komt bij minstens 0,5% van de wereldbevolking voor en bij ongeveer 2% van de Nederlandse bevolking. Bij ongeveer de helft van alle mensen met vitiligo ontstaat vitiligo vóór het 20ste levensjaar.

Hoe kun je beginnende vitiligo herkennen?
Vitiligo kun je herkennen door witte plekken (maculae) op de huid. Deze vlekken kunnen variëren in vorm en grootte en deze kunnen ook nog veranderen. Om de vlek heen zit vaak een rand die donkerder is dan de rest van de huid. Als vitiligovlekken op een behaarde plek zitten, zijn de haren ook wit.

Vitiligo kan zich op verschillende plekken bevinden, bijvoorbeeld:

• In je gezicht
  • Op je handen
  • Op je armen
  • Rond je geslachtsdelen
  • Rond je navel
  • Rond je rectum

Wat zijn de oorzaken van vitiligo?

Er is nog geen precieze oorzaak van vitiligo gevonden. Er zijn verschillende theorieën ontwikkeld, maar helaas kan geen enkele theorie het ontstaan daarvan helemaal verklaren.

• Erfelijk, vaak heeft iemand met vitiligo ook een familielid die ook deze pigmentstoornis heeft. Dit kan erop wijzen dat de ziekte erfelijk is.
  • Een andere theorie is dat de ziekte wordt veroorzaakt door stoffen die vrijkomen op het moment dat ons lichaam melanine vormt. Dit gebeurt bijvoorbeeld als we in de zon zitten. Melanine zorgt ervoor dat je bruin wordt. De theorie is dat ons lichaam tegelijkertijd ook een andere stof aanmaakt die vervolgens de pigmentcellen vernietigt.
  • Ook zou het kunnen zijn dat vitiligo het resultaat is van problemen in het zenuwstelsel. De uiteinden van je zenuwen geven bepaalde stoffen af. In het geval van vitiligo zouden de zenuwuiteinden meer schadelijke stoffen afgeven dan normaal. Deze stoffen zouden vervolgens de vorming van melanine tegengaan en pigmentcellen bleken.
  • Het afweersysteem dat je normaal gesproken beschermt tegen ziekten, zou kunnen reageren op je eigen pigmentcellen. Het afweersysteem vernietigt je pigmentcellen, waardoor de vlekken ontstaan.

Echter zijn geen van deze theorieën tot nu toe bewezen.

Vitiligo in het gezicht

Bij vitiligovlekken ontbreekt het pigment (melanine). Het pigment zorgt ervoor dat de huid gekleurd is en dit beschermt de huid tegen straling van de zon. Vitiligovlekken kunnen daardoor sneller verbranden dan de normale bruine huid. Het is dus belangrijk om verbranding in het gezicht te voorkomen als je vitiligo hebt. Smeer op tijd je huid zo goed mogelijk in met een hoge beschermingsfactor (minstens SPF 30). Zorg daarnaast ook voor een goede huidverzorging.