Wat is couperose en wat doe je eraan? - Apotheek en huid Wat is couperose en wat doe je eraan? - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 15 oktober 2020

Wat is couperose en wat doe je eraan?

Bemerk je rode lijntjes of plekken op je wangen, je neus, je voorhoofd of je kin? Dan zou het kunnen zijn dat je couperose hebt. Maar wat is couperose, hoe herken je couperose en wat doe je aan couperose? Je leest het hier.

Wat is couperose?

Couperose is een cosmetische aandoening waarbij de kleine bloedvaatjes op bepaalde plekken in je gezicht zichtbaar zijn. Je ziet deze vaatjes meestal rondom de neus, op het voorhoofd, de wangen of op de kin. Hoewel couperose niet schadelijk is, voelt niet iedereen zich er even prettig bij. Om te weten wat je tegen couperose kunt doen, is het belangrijk om eerst te kijken wat de couperose mogelijk veroorzaakt of verergerd.

Wat is de oorzaak van couperose?

Bij couperose zijn de oppervlakkige adertjes slapper geworden en hierna gaan verwijden. Het bloed dat door deze kleine bloedvaatjes in het gezicht stroomt, loopt niet weg. Dit maakt dat de plekken waar de couperose zichtbaar is, constant rood zijn. De oorzaak van couperose kan verschillen. Zo kan couperose veroorzaakt worden door:

• Erfelijkheid;
  • Overmatige blootstelling aan de zon;
  • Een specifiek huidtype (een licht huidtype lijkt meer vatbaar voor couperose);
  • Chronisch gebruik van crèmes met corticosteroïde;
  • Veel heftige temperatuurwisselingen (mensen die jaren ieder seizoen buiten werken krijgen er bijvoorbeeld vaker last van);
  • Of alcoholgebruik.

Hoewel de roodheid altijd aanwezig is, kan het zijn dat specifieke dingen het verergeren. Zo kan de roodheid verergeren wanneer er bepaalde voedingsmiddelen gegeten of gedronken worden. Denk hierbij aan koffie, thee of pikant eten. Ook temperatuurschommelingen of intensieve blootstelling aan de zon kan de couperose veroorzaakt hebben, of (tijdelijk) verergeren.

Hoe herken je couperose?

Je kunt couperose herkennen aan de zichtbaarheid van uitgezette rode en blauwe bloedvaatjes die dicht bij het huidoppervlak liggen. Wanneer je met een vinger op de plek drukt zal de roodheid even verdwijnen, en hierna direct weer terugkeren. Daarnaast kunnen de uitgezette adertjes ook voor branderigheid, tintelingen, prikkelingen of jeuk zorgen.

Couperose bij een baby

Omdat couperose een erfelijke aandoening kan zijn, is het mogelijk dat je het bij een baby of kind ziet. Maar omdat de rode vaatjes geen functie hebben en enkel licht ontsierend zijn, is dit niet direct iets om jezelf zorgen over te maken. Hoewel er geen crèmes zijn die couperose verminderen, kan een crème met kalmerende en ontstekingsremmende ingrediënten mogelijke irritatie en roodheid wat verminderen. Ingrediënten als niacinamide, licorice root, allantoine en panthenol kunnen een kalmerende werking hebben.

Let op: gebruik dit soort crèmes alleen op advies van de huisarts.

Hoe kun je couperose het beste behandelen?

Behandel de huid met couperose als een gevoelige huid, en mijdt agressieve producten en scrubs. Daarnaast kun je:

• Prikkels zoals pittig eten en alcohol proberen te vermijden;
  • De huid goed beschermen tegen zonlicht;
  • Hevige temperatuurwisselingen (zoals de sauna) vermijden;
  • Kalmerende en ontstekingsremmende crèmes voor de gevoelige huid gebruiken.

Wil je voor altijd van de couperose af? Dan kun je de aandoening makkelijk behandelen met een laserbehandeling. Na de eerste behandeling zijn een groot deel van de vaatjes vaak al verdwenen!