Vitamine A in huidverzorging

Een gladde huid, wie wil dat nou niet? Deze week bespreken we vitamine A, een van de populairste huidverzorgingsingrediënten tegen zo'n beetje alles voor een mooiere huid.

Anti-rimpelingrediënt

Een andere naam voor vitamine A is retinol. Dit is een van de bekendste werkzame stoffen in huidverzorgingsproducten. Vitamine A staat bekend om zijn huidverbeterende werking bij veel huidproblemen. Denk hierbij aan acne, fijne lijntjes en pigmentvlekken. Producten die vitamine A bevatten mogen alleen 's avonds aangebracht worden op de huid, omdat vitamine A inactief wordt in aanraking met zonlicht en zuurstof. Een te hoge concentratie aan vitamine A op de huid kan irritaties veroorzaken.

Het zichtbare effect

Vitamine A zorgt voor een versnelde celdeling in de huid. Daardoor kunnen sterke concentraties vitamine A vervellen van de huid veroorzaken. Het effect is daarom ook duidelijk zichtbaar binnen enkele weken. Zo wordt dit ingrediënt in producten gebruikt om rimpels tegen te gaan, maar bijvoorbeeld ook om acne en acnelittekens te verminderen. De talgproductie wordt geremd, maar ook de acnebacterie (Propionibacterium acnes) die zich op de huid bevindt wordt door de aanwezigheid van vitamine A geremd.

Bekijk hier alle crèmes met vitamine A.

Starten met vitamine A

Begin je voor het eerst met een vitamine A houdend product? Dan is het belangrijk om dit product op te bouwen en niet direct elke dag te gebruiken. Maak voor jezelf een makkelijk schema:

• week 1 op maandag
  • week 2 op maandag en donderdag
  • week 3 op maandag, woensdag en vrijdag etc. tot je hebt opgebouwd naar elke dag.

Door het gebruik op te bouwen heb je minder kans op irritaties, zoals roodheid en velletjes.

3 voordelen van vitamine A in huidverzorging

1. Vermindert zichtbare fijne lijntjes
  2. Vermindert acne en restacne
  3. Pigmentvlekken worden minder zichtbaar

Onze top producten met vitamine A

1. Dermaquest Retinol Peptide serum - Dit serum bevat 2% retinol
  2. Medik8 r-Retinoate - Deze dag- en nachtcrème bevat retinyl Retinoate: exclusief en gepatenteerd actief, effectiever maar minder irriterend dan retinol
  3. Medik8 Retinol 3TR - Dit serum bevat 0,3% retinol en is perfect wanneer je net begint met het gebruik van retinol

Voor welk doeleinde gebruik jij vitamine A?

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden