Psoriasis: een van de meeste bekende chronische huidziekten - Apotheek en huid Psoriasis: een van de meeste bekende chronische huidziekten - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 24 november 2017

Psoriasis: een van de meeste bekende chronische huidziekten

Iedereen kan het ontwikkelen

Psoriasis komt voor bij alle leeftijden. Meestal ontwikkelt het zich na de puberteit, maar ook baby's en ouderen kunnen psoriasis ontwikkelen. Er is duidelijk sprake van een familiaire component: de kinderen van een psoriasispatiënt hebben 10% kans om zelf psoriasis te ontwikkelen.
Sommige geneesmiddelen kunnen psoriasis uitlokken of verergeren; voorbeelden zijn bèta-blokkers en lithium. Ook roken is een aanzienlijke risicofactor voor psoriasis: rokers hebben een tot 3x grotere kans om psoriasis te ontwikkelen dan niet-rokers. Stoppen met roken kan bij veel patiënten een verbetering van de klachten geven.

De behandeling

Afgezien van de sociale impact is er ook nog het (meestal dagelijkse) behandelritueel. De talloze tubes op de plank bij de wastafel, het dagelijks smeren van de vaak vettige zalf, het plakken van de pyjama aan je huid… Bij ernstige vormen van psoriasis moet de zalftherapie soms ook nog aangevuld worden met het (op tijd) innemen of inspuiten van geneesmiddelen of met belichtingstherapie. Ook op déze wijze vormt psoriasis een grote belasting, zelfs als de behandeling goed aanslaat en de psoriasis veel minder zichtbaar is geworden. Je bent zo voortdurend met je huid en de psoriasis bezig.

Er zijn verschillende soorten behandeling voorhanden. Elke behandeling is gericht op het onderdrukken van de symptomen.

Lokale behandeling

Corticosteroïden

Bij het bestrijden van psoriasis worden vaak corticosteroïden voorgeschreven. Deze lijken op de hormonen die de bijnier maakt en zorgen voor een ontstekingsremming. Het nadeel van het gebruik hiervan is dat de huid dunner wordt na langdurig gebruik.

Salicylzuur

Vaak is er bij psoriasis sprake van een dikke, witte, aan de huid vastzittende schilfering. Daarom is het effectief om eerst deze huidlaag te verweken, zodat volgende producten beter hun werk kunnen doen. Dit losweken gebeurt vaak met salicylzuur. Dit middel maakt huidschilfers week en zacht.

Lichttherapie

Er zijn twee soorten lichttherapie geschikt voor de behandeling van psoriasis:

PUVA
UltraViolet A (UVA) licht is een bestandeel van het natuurlijk zonlicht. Het licht dringt vrij diep in de huid door. Door het ultraviolet licht wordt de celgroei beinvloed, evenals de ontsteking van de huid. In de meeste ziekenhuizen bevinden zich lichtcabines voor UVA licht. Uit ervaring is gebleken dat UVA alléén onvoldoende effect sorteert bij psoriasis en dat het nodig is een medicijn toe te voegen dat de werking van UVA versterkt. Dit medicijn heet psoraleen.
Voordelen: beproefde, effectieve behandelmethode. Bij uitgebreide psoriasis is het veel makkelijker dan smeren.
Niet toepasbaar tijdens zwangerschap of borstvoeding. Mannen mogen geen kinderen verwekken tijdens PUVA-therapie.

UVB
Ultraviolet B is, net als ultaviolet A, een bestanddeel van het natuurlijk zonlicht. Het heeft een krachtiger werking dan UVA en wordt daarom zonder aanvullende orale medicijnen, zoals psoraleen, toegepast. PUVA (dus UVA + psoraleen) werkt wel krachtiger dan UVB. Nadeel van UVB is dat het minder diep in de huid doordringt en daardoor voor behandeling van bepaalde huidaandoeningen minder geschikt is.Voor psoriasis is het echter over het algemeen goed te gebruiken.
Sinds enige jaren zijn er UVB lampen in gebruik (TL-01, Philips) die bijna even effectief zijn als PUVA therapie.

Huidverzorging

Plaques en huidschilfers verminderen. De huid is gehydrateerd, glad en bevrijd van jeuk. Zeer goede tolerantie. Wordt snel geabsorbeerd zonder wrijving, zodat de gevoelige psoriatische huid niet wordt opgewarmd noch geïrriteerd. Herstelt de huidbarrière langdurig. Verwijdert huidschilfers en voorkomt dat er zich nieuwe vormen. Herstelt het comfort van een gezonde huid. Aangename textuur, niet vet, plakt niet, makkelijk uit te smeren. Zonder parfum, zonder parabenen.