• Geplaatst op
  • Door Stephanie Pronk
  • Geplaatst in Huidproblemen
Pigmentvlekken in het gezicht verwijderen

Last van pigmentvlekjes in het gezicht? Daar kunnen verschillende oorzaken van zijn. In deze blog lees je meer over wat pigmentvlekken zijn, hoe je deze kunt verwijderen en hoe je pigmentvlekken kunt voorkomen.

Pigmentvlekken in het gezicht verwijderen

Wat zijn de oorzaken van pigmentvlekken in het gezicht?

Pigmentvlekken, ook wel hyperpigmentatie genoemd, zijn onregelmatige verkleuringen op de huid. Vaak zijn pigmentvlekken lichtbruin tot zwart gekleurd, maar ze kunnen ook licht van kleur zijn. Deze pigmentvlekken worden veroorzaakt door een overmatige productie van melanine. Melanine wordt gemaakt door pigmentcellen en geeft kleur aan je huid maar ook aan je haar en je ogen.

De belangrijkste oorzaken van pigmentatie zijn:

1. De zon: kan de huid beschadigen bij langdurige blootstelling aan UV-licht.
  2. Hormonen: melasma of zwangerschapsmasker, is een vorm van hyperpigmentatie (pigmentvlekken) door een teveel aan hormonen.
  3. Cosmetica: een reactie op cosmetica kan een vorm van pigmentvlekken veroorzaken.
  4. Vervuiling: door luchtverontreiniging kunnen deeltjes en gassen de huid binnendringen en vast komen te zitten in de structuur van de huid. Dit kan tot een ontstekingsreactie leiden die resulteert in de vorming van pigmentvlekken.

Pigmentvlekken in het gezicht door zon

Wanneer de huid herhaaldelijk wordt blootgesteld aan UV-licht, treedt schade door de zon op. De huid maakt dan te veel melanine aan om zich te beschermen en daardoor ontstaan pigmentvlekken. Donkere vlekken en een ongelijkmatige teint ontwikkelen zich als een resultaat van te veel melanine die tijdens dit beschermings proces wordt geproduceerd. Hoe vaker je je huid aan de zon blootstelt, hoe groter de kans op pigmentvlekken. Daarom worden ze ook wel ouderdomsvlekken genoemd, omdat de huid van iemand op leeftijd vaker met de zon in aanraking is geweest.

Hoe kun je pigmentvlekjes in je gezicht het beste verwijderen?

Er zijn een aantal opties om pigmentvlekjes te verwijderen. Ten eerste door middel van een cosmetische hyperpigmentatie-behandeling, zoals een chemische peeling. Dit kan echter prijzig zijn en is niet voor alle huidtypes geschikt. Doe altijd van tevoren onderzoek naar de verschillende behandelingen. Ten tweede kun je ook speciale crèmes en serums tegen pigmentvlekken gebruiken. Deze vervagen de zichtbaarheid van bestaande pigmentvlekken. Als laatste kun je ook proberen om de pigmentvlekken te camoufleren met make-up en camouflage crèmes.

Pigmentvlekken voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Een aantal tips om pigmentvlekken te voorkomen:

• Bescherm je huid tegen de zon om pigmentvlekken zoveel mogelijk te voorkomen. Smeer je gezicht daarom elke dag in met zonnebrand.
  • Probeer cosmetische behandelingen die ontstekingen kunnen veroorzaken te vermijden.
  • Verdiep je in anticonceptiemethoden zonder hormonen.
  • Gebruik vitamines. Vitamines beschermen van binnenuit tegen huidschade.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.