• Geplaatst op
  • Door Myra Kokke
Lippen verbrand door de zon? Wij geven tips!

Je hebt heerlijk van de zon genoten en een paar uur later merk je ineens dat je lippen wel érg gevoelig zijn. Grote kans dat je lippen verbrand zijn door de zon. Wat doe je, en hoe voorkom je het? We geven je tips!

Lippen verbrand door de zon? Wij geven tips!

Lippen verbrand door de zon: Handige tips

Niet alleen je huid, maar ook je lippen kunnen verbranden door de zon. Dit doet niet alleen pijn, maar kan ook op de lange termijn voor schade zorgen. Zeker gezien je lippen zo ontzettend gevoelig zijn. Gelukkig zijn er een aantal manieren om dit te voorkomen of, als je al te laat bent, te genezen!

Symptomen van verbrande lippen door de zon

Het herkennen van lippen die verbrand zijn door de zon is niet moeilijk. Bemerk je één of meerdere van de volgende symptomen, dan is de kans groot dat je lippen verbrand zijn:

• Pijn bij aanraking;
  • Gevoelige lippen (gevoeliger dan normaal;
  • Opgezwollen lippen door de zon;
  • Blaren op lippen door de zon.

Ieder mens en iedere huid is anders. Hierdoor kan er een variatie van lichte of heftige symptomen zichtbaar zijn. De symptomen zijn vaak pas na enkele uren of zelfs een hele dag te merken.

Wat te doen bij verbrande lippen: 5 tips

Het herkennen van verbrande lippen door de zon is natuurlijk een belangrijke eerste stap. Maar, wat kun je doen bij verbrande lippen? De volgende tips zullen je zeker helpen!

1. Gebruik aloë vera gels

Aloë vera staat erom bekend dat het de huid hydrateert en pijn verzacht: zo ook bij de lippen! Gebruik een gel met 100% aloë vera om de klachten zo snel mogelijk te verzachten én mogelijke gevaren bij het inslikken van de gel te verminderen.

2. Gebruik antiseptische doekjes

Zijn er blaasjes op je lippen ontstaan omdat ze zo erg verbrand zijn door de zon? Dan kan het verstandig zijn om antiseptische doekjes te gebruiken om mogelijke infecties te voorkomen.

3. Gebruik vetvrije magere melk

Heb je ooit iets pittigs gegeten? Dan kan het goed zijn dat je de pittigheid verzacht hebt met magere melk. De eiwitten in magere melk vormen een film wat de pijn verzacht. Daarnaast zorgt dit film ervoor dat je zenuwuiteinden beschermd blijven. Dit werkt niet alleen bij pittig eten, maar ook bij verbrande lippen!

4. Gebruik een koud kompres

Je eerste actie bij een brandwond is het afkoelen onder koud water. Toch? Dit hoeft bij je lippen niet anders te zijn. Wanneer je een koud kompres aanbrengt wordt de pijn snel verlicht én voorkom je ontsteking. Je kunt dit met een koud kompres doen, maar ook met een koude, natte handdoek.

5. Gebruik vocht inbrengende crèmes

Vocht inbrengende crèmes die bijvoorbeeld sheaboter, amandelolie of bijenwas bevatten zorgen voor een verzachting van de pijn en bevorderen het genezingsproces.

Vergeet natuurlijk niet om ook voldoende water te blijven drinken om de huid van voldoende vocht te voorzien.

Lippen beschermen tegen de zon

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Hoewel er verschillende manieren zijn om lippen die verbrand zijn door de zon te genezen, is het beter om verbranding geheel te voorkomen. Gelukkig hoeft dit niet moeilijk te zijn: naast zonnebrand voor de huid is er namelijk ook zonnebrand voor je lippen. Er zijn verschillende lipbalsems beschikbaar met een uv filter van factor 30, of bij de erg gevoelige huid factor 50.

Breng de beschermende lipbalsem zo’n 30 minuten voordat je de zon in gaat aan, en breng het gedurende de dag regelmatig opnieuw aan.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.