Aften behandelen? Volg ons stappenplan! - Apotheek en huid Aften behandelen? Volg ons stappenplan! - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 26 juli 2021

Aften behandelen? Volg ons stappenplan!

Aften. Bijna iedereen heeft ze weleens gehad. Niet alleen zijn ze ontzettend vervelend, maar het is ook vaak maar gokken waar ze vandaan komen en wat je ertegen kunt doen. Gelukkig is onzekerheid en afwachten verleden tijd: Apotheek & Huid vertelt je precies hoe je aften kunt behandelen!

Wat zijn aften precies?

Aften in de mond of aften op de tong zijn natuurlijk ontzettend vervelend. Je herkent ze aan kleine, grijswitte plekjes die vaak wat pijnlijk zijn. Hoewel ze voor flink wat irritatie kunnen zorgen, is er ook goed nieuws: aften verdwijnen binnen twee weken vanzelf.

Zo ontstaan aften: de oorzaak

De oorzaak van aften is niet helemaal duidelijk. Ze komen vaak tevoorschijn wanneer je weerstand wat lager is of wanneer je mondhygiëne er wat op achteruit is gegaan. Ook oververmoeidheid, hormonale schommelingen, een tekort aan vitamines, stress of zelfs een reactie op bepaalde voedingsmiddelen kan aften veroorzaken. Maar dit hoeft niet altijd de oorzaak te zijn: ook de irritatie in de mond, door bijvoorbeeld een beugel of het afbreken van een tand, kan aften veroorzaken. Het ontstaan van aften kan dus verschillende oorzaken hebben. Maar: wat kun je er tegen doen?

Wat te doen tegen aften?

Hoewel het geheel voorkomen van aften moeilijk kan zijn (de oorzaak is immers niet altijd bekend), kun je wel wat doen om de irritatie en pijn te verzachten. De eerste stap is het onderzoek naar de oorzaak. Is deze duidelijk, bijvoorbeeld een afgebroken tand? Dan kun je een bezoekje aan de tandarts brengen om je tand te laten lijmen; en zo de komst van nieuwe aften voorkomen.

Kun je de oorzaak echt niet vinden? Dan ga je door naar de tweede stap: het stappenplan om aften te behandelen.

Stappenplan: Aften behandelen

Ben je he-le-maal klaar met die aften en wil je er vanaf? Volg dan deze stappen om je aften te behandelen!

• Natuurlijke remedie: kamillethee en zoutwater

Wil je de pijn van de aften graag op een natuurlijke manier verzachten? Spoel dan een paar keer per dag met sterke (afgekoelde) kamillethee. Doet dit niet wat je hoopt? Dan kun je ook het spoelen met zoutwater (een theelepel zout in lauw water) proberen. Het zoutwater kan er zelfs voor zorgen dat aften sneller genezen!

• Speciale mondspoeling

Naast natuurlijke middelen zijn er ook geneesmiddelen beschikbaar om de pijn van aften te verzachten of de aften zelfs sneller te laten genezen. Ga op zoek naar een speciale mondverzorging of mondspoeling (het liefst eentje met chloorhexidine of waterstofperoxide) om het aantal bacteriën in je mond te verminderen. Minder bacteriën betekent snellere genezing voor de aften!

Let wel op: speciale mondspoeling (en ook het bovengenoemde zoutwater), kan voor irritatie of zelfs lichte pijn zorgen. Daarnaast kunnen mondspoelingen bijwerkingen hebben zoals een droge mond. Lees dus ook altijd de bijsluiter!

• Mondgel met lidocaïne

Wil je snel verlichting? Gebruik dan een mondgel met lidocaïne zoals Dynexan. Deze zorgt binnen een paar seconden voor een verlichting van de pijn, en werkt een aantal uur!

Reacties

• Door Charles Vermeer, 2 november 2021

Wat mij er altijd binnen een dag vanaf helpt is een wattenstokje met jodium in de aften drukken. Laten drogen en intrekken.

Laat een reactie achter

Vul hieronder het formulier in.

* Verplichte velden