Wat te doen tegen verkoudheid? - Apotheek en huid Wat te doen tegen verkoudheid? - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 27 augustus 2020

Wat te doen tegen verkoudheid?

De fases van verkoudheid

Verkoudheid wordt veroorzaakt door virussen en die zijn er in vele soorten en maten. Deze virussen zorgen ervoor dat er een ontsteking ontstaat in de neus, keel en bijholten. Het slijmvlies in de neus is extra gevoelig voor het verkoudheidsvirus en is daarom vaak het startpunt van een verkoudheid. Hierdoor kun je een loopneus of juist een verstopte neus krijgen. Vervolgens breidt de infectie zich uit naar de keelholte en kun je last krijgen van keelpijn en hoesten.Soms zijn ook de stembanden ontstoken waardoor heesheid kan ontstaan

Aangezien je lichaam vecht tegen de infectie, zijn symptomen als lusteloosheid en vermoeidheid veel voorkomend. Hoe lang een verkoudheid duurt verschilt per persoon. Gemiddeld is de periode tussen infectie en daadwerkelijke symptomen 2-3 dagen.

Verkoudheid behandelen

Wat te doen tegen verkoudheid? Er zijn gelukkig genoeg tips voor behandeling als je verkouden bent. Zo kun je bijvoorbeeld stomen om je verstopte neus en keel weer te openen. Door te stomen tijdens een verkoudheid kun je weer wat vrijer ademen.

Wanneer je verkouden bent, hoest dan in de binnenkant van je arm of in een zakdoek. Was daarnaast vaak je handen om te voorkomen dat je anderen besmet. Neem ook veel rust zodat je lichaam kan herstellen en drink veel water om je lichaam te reinigen. Ben je vaak verkouden, heb je langer dan 5 dagen koorts of worden de klachten na een paar weken niet minder? Neem dan contact op met de huisarts.

Welke medicijnen gebruiken tegen verkoudheid?

Heb je last van beginnende verkoudheid? Zorg dan dat je genoeg vitamines binnenkrijgt. Extra supplementen helpen je immuunsysteem te ondersteunen. Wanneer je neus verstopt is kan een neusspray verlichting geven. Dit zorgt ervoor dat de zwelling in het slijmvlies vermindert zodat je weer makkelijker kunt ademen door je neus. Antibiotica helpt alleen tegen bacteriën en niet tegen virussen zoals een verkoudheid.

Twijfel over welke medicijnen je moet gebruiken? Kom dan langs in de apotheek of vraag advies aan een van onze adviseurs via whatsapp: 0174 - 247 393.