Tips voor huidproblemen en jeuk tijdens de overgang

Tips voor huidproblemen en jeuk tijdens de overgang

Alsof de overgang nog niet vervelend genoeg is, kampen veel vrouwen ook nog eens met een jeukende huid en huidproblemen. We geven je dan ook graag 8 waardevolle tips om dit te verhelpen!

Heb je ook last van jeuk over het hele lichaam tijdens de overgang? Helaas is jeuk één van de meest voorkomende klachten tijdens de overgang: alsof de overgang niet al vervelend genoeg is! Jeuk tijdens de overgang wordt vaak veroorzaakt door het droger wordende huid. Je lichaam maakt steeds minder oestrogeen aan: een hormoon dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van collageen en lipiden. En laten collageen en lipiden nu net belangrijk zijn voor een gezonde huid! Met minder oestrogeen in je lichaam, houdt je huid minder vocht vast - en dat kan jeuk of zelfs extreme droogheid en zelfs schilfering veroorzaken.

Tips voor huidproblemen en jeuk tijdens de overgang

Hoewel het natuurlijk fijn is om de oorzaak van een prikkelende huid tijdens de overgang te kennen, is het nog fijner om te weten wat je ertegen kunt doen! We hebben de meest eenvoudige en belangrijke tips voor huidproblemen en jeuk voor je bij elkaar gezet.

1. Douche kort, en pas op met heet water

Hoewel een lange, hete douche je ontzettend kan laten ontspannen, verwijdert het warme water ook de huideigen vetten. Dit zorgt ervoor dat je huid na een warme douche droog aan kan voelen, en kan tijdens de overgang zelfs voor een intens jeukende huid zorgen. Neem dus liever een korte, lauwwarme douche.

2. Smeer je huid in voor en na het douchen

Wil je jouw jeukende huid tijdens de overgang beschermen tegen de invloed van warm water? Smeer jezelf dan zowel voor als na het douchen in met een voedende huidcrème. Dit maakt het makkelijker voor je huid om vocht en vetten vast te houden, en zorgt ervoor dat je huid na het douchen minder droog en trekkerig aanvoelt.

3. Mijdt zeep en agressieve producten

Een droge huid tijdens de overgang mag hetzelfde behandeld worden als de ‘normale’ uitgedroogde huid. Dit betekent dat je zeep en agressieve producten zoals alcohol of parfum het beste kunt vermijden. Deze geparfumeerde producten ruiken lekker, maar zorgen er ook voor dat het beschermende vetlaagje van je huid verwijdert wordt. Kies dus liever voor een parfumvrije variant - waar mogelijk zelfs eentje met vochtinbrengende ingrediënten zoals plantaardige oliën!

4. Gebruik de juiste, vette crème

Hoewel een bodylotion lekker ruikt en makkelijk smeert, is dit niet de meest ideale crème voor een droge huid tijdens de overgang. Een bodylotion is namelijk zo makkelijk smeerbaar omdat een deel van de vetten vervangen zijn door water: en dit droogt je huid alleen maar meer uit. Gebruik liever een neutrale, vette crème of olie zonder agressieve of irriterende stoffen.

5. Blijf bewegen

Hoewel je met een jeukende huid af en toe het gevoel hebt dat je helemaal niet meer kunt functioneren, is het ontzettend belangrijk om te blijven bewegen. Een korte wandeling zorgt er niet alleen voor dat je lichaam ontspant, maar zorgt er ook voor dat je huid van zuurstof en andere voedingsstoffen wordt voorzien. Wanneer jouw huid van de juiste voedingsstoffen wordt voorzien blijft het collageenniveau op peil, en worden afvalstoffen op tijd afgedreven.

6. Drink voldoende water

Heb je jeuk over het hele lichaam tijdens de overgang? Dan kan het zomaar zijn dat je onvoldoende water drinkt. Probeer dagelijks minimaal twee water te drinken: dit is goed voor de vochthuishouding van je huid. Wanneer je voldoende water drinkt, worden afvalstoffen makkelijk uit je lijf afgevoerd, en blijft je huid gezond en in balans.

7. Let op je dieet

Zeker tijdens de overgang is het belangrijk om goed op je dieet te letten. Met een gezond, gebalanceerd dieet kun je veel klachten draagbaarder maken. Leg de focus op omega 3 vetzuren (een stukje vette zalm of een lekkere haring bijvoorbeeld), noten en fruit. Deze voedingswaren zorgen ervoor dat het talg in je huid aangevuld wordt, dat collageen minder snel afbreekt en het zorgt ook nog eens voor goede hydratatie.

8. Neem voldoende rust

Een goede nachtrust is ongelooflijk belangrijk voor zowel onze mentale als onze fysieke gesteldheid. Voldoende slaap brengt je lichaam en al haar functies tot rust, en kan klachten zoals jeuk tijdens de overgang draagbaarder maken. 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij gebruiken cookies om de website en uw browserervaring te verbeteren en voor marketingdoeleinden om u relevante advertenties te laten zien die op uw interesses zijn afgestemd. Klik op "Ik wil een optimaal werkende website“ om cookies te accepteren. Wanneer u verder gaat zonder een keuze te maken, stemt u automatisch in met het plaatsen van cookies . Ik wil een optimaal werkende site en ga akkoord met cookies Nee, ik wil geen cookies voor marketingsdoeleinde › Meer over cookies »