Huidschimmel: wat kun je ertegen doen? - Apotheek en huid Huidschimmel: wat kun je ertegen doen? - Apotheek en huid

Door Apotheek en huid, 18 april 2015

Huidschimmel: wat kun je ertegen doen?

Wat is een schimmelinfectie van de huid?

Aan het oppervlak van een gezonde huid bestaan heel veel bacteriën, gisten, schimmels en virussen. Wanneer de balans binnen dit ecosysteem, door wetenschappers het 'microbioom' genoemd, verstoord raakt, kan een schimmel, bacterie of gist de overhand krijgen. Dit gebeurt vooral op plekken waar het vochtig is. Schimmels houden van een vochtige en broeierige omgeving en groeien dan sneller. Veel voorkomende plekken op de huid zijn de liezen en tussen de tenen (voetschimmel).

Schimmelinfecties

Een veel voorkomende huidschimmel is de candida albicans. Deze huidschimmel komt voor in de vagina, darmen en mond. Normaal gesproken komt deze schimmel niet in een groot aantal voor, maar als de balans binnen het microbioom verstoord raakt door bijvoorbeeld medicatiegebruik, kan deze schimmel groeien en klachten veroorzaken. Antibiotica doden naast slechte bacteriën ook goede bacteriën in en op het lichaam. Hierdoor wordt de balans binnen de huidflora verstoord, en kunnen schimmels en gisten groeien. Een voorbeeld  van een veelvoorkomend verschijnsel bij vouwen is een toegenomen vaginale afscheiding door de groei van candida albicans na medicatiegebruik.

Naast de bovenstaande huidschimmel zijn E. floccosum en T. rubrum ook huidschimmels die vaak infecties veroorzaken, met name in de liezen. De huid geeft reacties als roodheid en schilfers. Ook deze plek heeft  snel kans op een schimmelinfectie, omdat het hier broeierig en vochtig is. Hierdoor ontstaat een goede leefomgeving voor schimmels.

Ook voetschimmel is een veel voorkomende huidschimmel die veroorzaakt wordt door de schimmel candida albicans. De schimmel kun je vooral zien tussen de tenen. Je kunt de kans op voetschimmel verkleinen door kloven in de huid te behandelen met La Roche-Posay voetencrème die kloven en dode huidcellen verminderd. Bij een actieve voetschimmel adviseren wij micoazol of terbinafine crème.

Huidirritaties door gisten

Net als bepaalde schimmelsoorten komen ook bepaalde gisten standaard voor op de huid. Wanneer een gist de overhand heeft binnen het microbioom van de huid,  kan de huid irriteren en een reactie vertonen. Een veel voorkomend gistsoort is de Malassezia. Iedereen heeft deze gist op de huid zitten, en voornamelijk op de hoofdhuid. Als deze gist overheerst op de hoofdhuid kan deze irritaties geven, zoals roodheid, schilfers (roos) en eczeem. Je kunt deze symptomen behandelen met de Eucerin kalmerende shampoo en Eucerin hoofdhuidbehandeling. Deze producten zijn speciaal voor een droge, geïrriteerd hoofdhuid en zelfs toepasbaar bij  atopisch eczeem. Deze symptomen kunnen zich ook voordoen in het gezicht. Reinig daarom je gezicht met een milde wasgel om irritaties en droogheid te voorkomen. Met de La Roche Posay gezichtscrèmeverminder je de schilfers en roodheid in het gezicht.

Hoe kom je aan een schimmelinfectie?

Schimmels komen overal voor en verspreiden zich via schimmelsporen. Een plek waar veel schimmels voorkomen is een zwembad. Dit is een vochtige en broeierige leefomgeving voor schimmels. In zwembaden loop je op blote voeten en kom je dus sneller in contact met schimmels.

Hoe kun je een huidschimmel behandelen?

Wanneer je een huidschimmel hebt kan deze lokaal en oraal behandeld worden met een anti-myoticum, oftewel een anti-schimmel geneesmiddel. Bij lokale behandeling kan gebruikt gemaakt worden van miconazol in een crème. Deze moet je 2 keer per dag aanbrengen op de plekken waar de huidschimmel zit en doe dit ongeveer 3 tot 4 weken.

Naast al deze behandelmethoden is het ook belangrijk om de lichaamsplooien goed droog te houden na het douchen. Droog tussen de tenen en in de liezen goed af met een handdoek en smeer eventueel droge plekjes in.

Zoals je kunt lezen zijn er veel verschillende soorten huidschimmels en gisten. Ook weet je nu dat schimmels van een vochtige en warme omgeving houden en dat je lichaamsplooien als liezen en tenen goed droog moet houden. Met de juiste producten en anti-myotica kun je al heel veel doen om de huid minder geïrriteerd en droog te maken.